הפריצה הגדולה התחילה בתקופת הקורונה. תוך זמן קצר מצאו את עצמם מאות אלפי הייטקיסטים מתארגנים על פינה קטנה בבית ומבלים שעות רבות מול המחשב או הלפטופ. בהתחלה זה הרגיש נחמד: לא להתלבט מה ללבוש, לא לעמוד בפקקים ופשוט להתפנק בבית בלי בוסים ובלי חשבון.
אבל אז התברר שלישיבה הממושכת מול מחשב בבית יש לא רק מחיר נפשי וחברתי אלא גם מחיר בריאותי גבוה מאוד. הבשורה הטובה: יש לזה פתרון!

לא נעים להכיר: "מחלת הישבנות"

"מחלת הישבנות" או בשמה במקצועי  Sedentary Lifestyle, נחשבת כיום לאחת הבעיות הכי גדולות והכי פחות מדוברות בקרב עובדי ההייטק וכל מי שעובד שעות רבות מול מחשב. המחלה אף הוגדרה על ידי ארגון הרופאים הגדול בארצות הברית (AMA) שהמליץ למעסיקים ולעובדים למצוא חלופות לעבודה ממושכת בישיבה, כשהפתרון היעיל ביותר הוא לשלב ככל הניתן עבודה בעמידה.

מבחינה אבולוציונית לא נועדנו לשבת

בעידן המודרני אנחנו מגיעים אפילו ל-15 שעות ישיבה ביום ויש לזה כאמור מחיר בריאותי כבד! הגוף שלנו "תוכנן" אבולוציונית בעיקר לעמידה, הליכה וריצה. ישיבה ממושכת גורמת לירידה ביציבות המטבולית ומהווה גורם הקשור להשמנת יתר, סוכרת, מחלות לב, יתר לחץ דם, כולסטרול גבוה, בעיות שריר-שלד, כאבי גב תחתון ועוד. 

 

גיל העמידה החדש

בעמידה, לעומת זאת, יש פחות לחץ על הדיסק הבין-חולייתי ופחות לחץ על חוליות L2-L5, שהן החוליות שנפגעות בעיקר כתוצאה מישיבה ממושכת. עבודה בעמידה היא צורך הכרחי לאנשים הסובלים מבעיות גב כי היא עוזרת לפזר את העומס שמצטבר בחוליות הגב התחתון. העמידה גם מאפשרת מנח ניטרלי של הגב, מזרימה דם לכל החלק התחתון ומייצרת פעולת שרירים המסייעת לשרוף קלוריות ולשמור על לחץ דם תקין.

מחקרים קליניים שנעשו בשנים האחרונות הביאו את גורמי הרפואה בעולם להמלצה גורפת: לא לשבת יותר מ-3 שעות ביום! את ההמלצה הזו קשה לצערנו ליישם אם אנחנו בהייטק או עובדים מהבית מול מחשב ולכן הפתרון המומלץ הוא לשלב ככל הניתן בין עבודה בישיבה לעבודה בעמידה. איך עושים את זה? עם שולחנות עבודה מתכווננים שמאפשרים לעבור מעבודה בישיבה לעבודה בעמידה תוך שניות, בקלות ובמהירות.

יתרונו של השולחן המתכוונן הוא בכך שבלחיצת כפתור פשוטה, ניתן להגביה או להנמיך אותו בדיוק לגובה המתאים. הגובה הנכון לעבודה בעמידה הוא כזה שכשאנחנו עומדים זקוף, שומטים את הכתפיים ומכופפים את המרפקים ל-90 מעלות – השולחן קצת יותר נמוך מגובה המרפק.

הוד טל – גורו הריהוט הארגונומי

לאיש שגורם כל יום למאות אלפי הייטקיסטים לקום מהכיסא ולעמוד על הרגליים קוראים הוד טל, מנכ"ל חברת רהיטי קיסר, המתמחה כבר למעלה מ-50 שנה בריהוט משרדי ארגונומי ואורתופדי. הוד נחשב למומחה מספר 1 בישראל בתחום הארגונומיה ומאות מכתבי התודה שהוא מקבל מעידים על כך.
"אני רואה בעבודה שלי סוג של שליחות" – מספר הוד – "הנזק הרב שנגרם לכל כך הרבה אנשים מהישיבה הממושכת, מהמנח הלא נכון של הזרועות, האצבעות, הצוואר, ובעיקר הגב, הוא משהו שזעזע אותי. החלטתי שמה שאני רוצה לעשות בחיי זה לעזור לכמה שיותר אנשים להימנע מהנזקים שנגרמים להם כתוצאה ממחלת הישבנות.
למדתי לעומק את נושא הריהוט הארגונומי ועם השנים זה התפתח לעסק גדול שמתמחה לא רק בפתרונות ישיבה נוחה ומעבר מישיבה לעמידה, אלא בעולם שלם של עיצוב משרד ארגונומי נוח, מעוצב ובריאותי – בין אם זה בפינת העבודה הפרטית בבית ובין אם זה בחללי עבודה אישיים וציבוריים בחברות ענק. 

הטרנד הכי לוהט – עיצוב עמדת עבודה אישית

מכיוון שלכל אחד מאיתנו יש מבנה גוף שונה, טעם עיצובי אחר ומרחב נתון למיקום עמדת העבודה בבית או במשרד, פיתחה חברת קיסר מערכת קונפיגורטור חדשנית המאפשרת בלחיצת מקש לקבל את כל מה שצריך כדי ליצור עמדת עבודה מותאמת אישית לכל אחד הן מההיבט הבריאותי ארגונומי והן מבחינת ההעדפה העיצובית שלו.

מסביר הוד טל: "מדובר בפיתוח חדשני ברמה העולמית, שמאפשר לכל אחד לבנות לעצמו עמדת עבודה מותאמת הן ברמת הצרכים האישיים והן ברמת העיצוב המועדף עליו. הקונפיגורטור שבאתר שלנו מאפשר, לדוגמה, לבחור את הרגליים של השולחן, את פלטת השולחן לפי הגודל והצבע, לצרף את כל  האביזרים המומלצים לעמדת עבודה מקצועית כמו: זרועות למסכים, תאורה, עכברים ומקלדות ארגונומיות, משטחי עבודה, הדום רגליים, אבזרי חשמל, משענות זרוע דינמיות ועוד, ולסיום כמובן את הכיסא האורטופדי שילווה את סגירת העמדה האישית שלו.

גם בתחום ה"הד-הנטינג" מתברר כי אחד הפיתויים לגיוס טאלנטים, מעבר למשכורות ולפינוקים האחרים, הוא לאפשר להם לבחור לעצמם את עמדת העבודה האישית שלהם, במשרד או בבית, בדיוק כפי שהם רוצים על חשבון החברה. הם פשוט נכנסים לאתר שלנו (ergonomicoffice.co.il), מקליקים על "התאמת עמדת עבודה אישית", בוחרים מה שבא להם ונהנים מעמדת עבודה ארגונומית המשלב נוחות, עיצוב ובריאות – בקליק אחד".